Vybitie autobatérie v zime nie je bohužiaľ nič nové a sklamať vás môže tak zánovná, ako aj staršia batéria. Najčastejšie sa tak deje vtedy, ak sa jazdí príliš málo alebo príliš krátke trasy, kedy sa nemá akumulátor kedy dostatočne dobiť.
Na to, aby prišlo k dobitiu batérie, totiž bežné auto potrebuje prejsť aspoň 80 až 100 km, takže ak jazdíte často a menej, je vybitie iba otázkou času.
Ďalším rizikovým faktorom je dlhé státie. Auto odoberá energiu z batérie aj vtedy, keď nejazdí, najmä ak ide o model s množstvom elektronických systémov. Pri dlhom státí sa batéria postupne vybíja a práve v zime sa prejaví pokles jej kapacity. Prečo v zime? Pretože vtedy je treba vyšší výkon na štart studeného motora.
Autobatéria sa môže vybiť aj vplyvom uplynutia času jej životnosti, napríklad po 4 až 5 rokoch. Bežné je aj vybitie ľudskou chybou, napríklad ak necháte omylom zapnuté svetlá, interiérové osvetlenie, autorádio alebo nejaký iný spotrebič.
Práve v zime je preto dobré nechať si batériu a jej kapacitu skontrolovať v servise. Súčasťou starostlivosti môže byť aj ošetrovanie elektrických kontaktov špeciálnymi pastami alebo tukmi, ktoré ich ochránia pred koróziou a oxidáciou. Ak na to máte možnosti, nič nedáte ani za to, aby ste batériu pred zimou dobili u seba doma.
Keď ste už prišli k auto a nepodarilo sa vám naštartovať, to najlepšie, čo môžete spraviť, je nabiť autobatériu. Ideálne je, ak ju predtým z auta vyberiete.
Postup je jednoduchý, no ak to budete robiť prvý krát, pre istotu si ho prečítajte opakovane, aby ste predišli problémom. Pri odpojovaní autobatérie treba mať vypnuté zapaľovanie aj všetky spotrebiče. Ako prvý sa odpája záporný, čiže mínusový pól. Následne odpojte aj kladný, čiže plusový pól. Po ich odpojení môžete batériu vybrať.
Auto následne ručne uzamknite, bez batérie nepôjde ani centrálne a diaľkové ovládanie. Potom odneste batériu na miesto s izbovou teplotou, pri nových akumulátoroch už nemusíte otvoriť konektory, batéria sa nabíja v bežnom režime.
Ako prvé treba zapojiť červený kábel nabíjačky na kladný pól, čiže so znamienkom plus. Po ňom sa zapája druhý kábel nabíjačky, väčšinou čierny, na záporný pól, čiže so znamienkom mínus. Potom nabíjačku zapojte do elektrickej siete a začnite nabíjať. Štandardne to trvá niekoľko hodín, ideálne je však nabíjať celý deň či noc.
Po nabití odpojte nabíjačku z elektrickej siete a najskôr odpojte záporný pól a po ňom kladný. Nabitú batériu zaneste naspäť do auta a pripojte ju. Teraz bude poradie opačné ako pri odpájaní, čiže najskôr sa zapája kladný a potom záporný pól.
Ak nemáte čas riešiť vyberanie batérie a jej niekoľkohodinové nabíjanie, riešením s rýchlym efektom je štartovanie batérie cez štartovacie káble.
Výhodou štartovania týmto spôsobom je, že nemusíte batériu vôbec odpájať ani ju vyberať a naštartujete okamžite. Nevýhodou zas fakt, že na to, aby sa vám to podarilo, budete potrebovať iné auto, ktoré má svoju autobatériu v 100 % stave.
Základom je správny postup zapojenia štartovacích káblov. Tie pozostávajú z dvoch samostatných káblov so svorkami, jeden je obvykle červenej farby, druhý obvykle čiernej. Ako prvý sa pripája červený kábel na kladný, čiže plusový pól, vybitej batérie. Následne sa druhý koniec tohto káblu pripojí na kladný pól nabitej batérie.
Druhý kábel, ktorý má uzemňovaciu funkciu, sa najskôr pripojí na záporný, čiže mínusový pól, nabitej batérie. Jeho druhý koniec sa pripojí na kostru vozidla s vybitou batériou. Pozor! Nepripájajte ho na záporný, čiže mínusový pól, vybitej batérie!
Po takomto zapojení štartovacích káblov najskôr naštartujte motor auta s nabitou batériou a nechajte ho bežať 15 minút na voľnobehu. Po tejto dobe by sa mala vybitá batéria už natoľko zregenerovať, že bude možné ju skúsiť naštartovať. Ak sa o to pokúsite, štartujte najviac 10 sekúnd. Pokiaľ to nepôjde, počkajte a skúste znova.
Ak sa vám nepodarilo batériu nabiť a naštartovať, prichádza čas na jej výmenu. To isté platí aj vtedy, ak sa vám problém so štartovaním kvôli vybitej batérii pravidelne vracia. U nás nájdete autobatérie rôzneho druhu, vrátane batérií pre motorky.
Vybrať si môžete podľa kapacity, pre autá máme v ponuke autobatérie v triedach do 60 Ah, 60 až 73 Ah, 74 až 92 Ah, 95 až 143 Ah alebo najsilnejšie s kapacitou nad 145 Ah. Ak ide o motorky, vybrať si môžete v triedach do 8,6 Ah, od 8,6 do 11 Ah, od 11,2 do 13 Ah, od 14 do 19 Ah alebo najsilnejšiu triedu batérií s kapacitou nad 20 Ah.
Druhou možnosťou výberu je štartovací prúd batérie. Ten závisí od toho, či máte dieselový alebo benzínový motor a od množstva elektroniky.
Ak ide o autobatérie, v sortimente máme batérie so štartovacím prúdom do 540 A, od 540 do 675 A, od 680 do 750 A, od 760 do 925 A a nad 950 A. Pre bežný benzín stačí aj prvá kategória, pre diesel treba aspoň druhú. Pre motorky máme triedy so štartovacím prúdom do 120 A, 120 až 165 A, 170 až 205 A, 207 až 260 A a 270 a viac A.
Podľa druhu si u nás vyberiete batérie pre osobné vozidlá, nákladné vozidlá, úžitkové vozidlá, motocykle aj niektoré špecifické typy. Čo sa týka značiek, nájdete u nás kompletný sortiment, napríklad Banner, Bjorn, Bosch, Dynamax, Exide aj Varta.
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024